Organisering i facket är viktigt då som nu ErikViktor Sture Evert och Eira dog i kampen för arbetares rättigheter och vi hedrar minnet av dem idag. Du också gå med i facket!
måndag 14 maj 2012
Ådalen- kampen lika viktig idag!
Den 14e maj, är det 81 år sedan skotten : Erik Bergström, Viktor Eriksson, Sture Larsson, Evert Nygren, Eira Södergren. Arbetarna hade samlats för att demonstrera mot lönesänkningar bruken intill startade sympatistrejker och svaret från arbetsgivarsidan blev strejkbrytare som hyrdes in. Den fjortonde maj gick man man ur huse för att protestera. Svensk militärkallades in och sköt mot svenska arbetare. En i demonstrationståget tog en trumpet och spelade signalen för eldupphör vilket sannolikt räddade många liv. Någon har antytt att ett nytt Ådalen inte är möjligt. Ådalen påverkade svensk lagstiftning och förbjöd användning av militär mot civila. Lönesänkningar är fullt möjligt och Annie Lööf tycker att arbetare har på tok för hög lön. Bemanningsföretagen har tagit över strejkbrytarnas uppgifter. Ungdomsarbetslöshet på 25% gör att många inte har råd med solidaritet ringer de måste man jobba.... Ådalen är aktuellt med hot om sänkta löner och kampen var viktig en sänkt lön höjs inte även om tiderna blir bättre. Det är ingen arbetsgivare som kommer erbjuda unga riktiga löner om det finns kryphål som ungdomslön. Att gå ner i lön betyder att man får lägre SGI, lägre A-kassa lägre pension.
Organisering i facket är viktigt då som nu ErikViktor Sture Evert och Eira dog i kampen för arbetares rättigheter och vi hedrar minnet av dem idag. Du också gå med i facket!
Organisering i facket är viktigt då som nu ErikViktor Sture Evert och Eira dog i kampen för arbetares rättigheter och vi hedrar minnet av dem idag. Du också gå med i facket!
onsdag 9 maj 2012
Dagis värre än barnfattigdom?
Eva Ruzs, som är psykolog vill mena att små barn på dagis ger större konsekvenser än barnfattigdom barnet anknytning skulle ta skada av dagis. Hon hänvisar då till föräldrar som vill göra karriär och gå och träna på flashiga gym. Ursäkta men vilken värld lever du i? För att få försörjningsstöd krävs att man tar ut maximal föräldraförsäkring alltså sju dagar i veckan, ensamstående kan sällan leva på enbart garantidagar. Anknytning är viktigt därför bör stödet till nyblivna föräldrar vara bättre anknytningen börjar tidigt en del menar redan i sen graviditet där modern börjar skapa sig en bild av sitt barn vilket försvåras av oro som fattigdom, arbetslöshet depression och egen ohälsa. Bolwby, beskriver föräldraskapet som en trygg bas och att barnet anknyter till sin förälder omedelbart efter förlossningen och föräldern svarar barnets behov. Vid niomånadersålder blir barnet allt mer medvetande om andra men socialiserings processen har för länge sedan börjat.
Ja fattiga föräldrar som måste gå tillbaka till arbete när barnet är ett år eller tvingas att söka arbete liksom att delta i åtgärder på heltid annars inte ett ruttet öre blir ju helt klart pressade liksom föräldrar som måste få blöjor hos någon kyrka eller annan välgörenhets organisation liksom att de tränar inte på gym de gör inte karriär.
Barnfattigdom handlar inte om frustrerade föräldrars avundsjuka utan faktum om att det är för många dagar kvar på månaden när pengarna definitivt är slut. Vilken värld lever denna överklass psykolog i? Vad vet hon om att inte ha? Föräldrar kan idag tvingas välja mellan barnens nya glasögon eller medicin klart att det påverkar barn liksom att stressen över att inte ha tillräcklig försörjning faktiskt påverkar föräldrars psykiska hälsa och att det kommer påverka deras barn. Det påverkar barn att inte kunna åka med på skolresor att deras föräldrar inte har råd med klasskassan.
Ja fattiga föräldrar som måste gå tillbaka till arbete när barnet är ett år eller tvingas att söka arbete liksom att delta i åtgärder på heltid annars inte ett ruttet öre blir ju helt klart pressade liksom föräldrar som måste få blöjor hos någon kyrka eller annan välgörenhets organisation liksom att de tränar inte på gym de gör inte karriär.
Barnfattigdom handlar inte om frustrerade föräldrars avundsjuka utan faktum om att det är för många dagar kvar på månaden när pengarna definitivt är slut. Vilken värld lever denna överklass psykolog i? Vad vet hon om att inte ha? Föräldrar kan idag tvingas välja mellan barnens nya glasögon eller medicin klart att det påverkar barn liksom att stressen över att inte ha tillräcklig försörjning faktiskt påverkar föräldrars psykiska hälsa och att det kommer påverka deras barn. Det påverkar barn att inte kunna åka med på skolresor att deras föräldrar inte har råd med klasskassan.
måndag 7 maj 2012
Klass är ingen teaterföreställning
Nej, klass är inte teater, klass är på riktigt så verkligt att 30% av alla barn i Bergsjön lever i fattigdom, så verkligt att det handlar om att över 60 % inte klarar skolan och inte går ut skolan med grundläggande behörighet på några av skolorna i nordost. Klass handlar om att avstå skolresor, om att avstå semester om att inte kunna köpa nya skor , inte kunna köpa glasögon. Klass handlar om att inte kunna ta ut sin semester under en och samma månad då betalning för ob-tillägg uteblir och grundlönen är för låg, om att jaga extrapass som timvikarie.
Borgerlig media talar gärna om den borgerliga eller akademiska vänstern. Borgerlig media vill inte befatta sig med rapporter om ökande barnfattigdom om ungdomsarbetslöshet eller om att allt fler inte kan leva på sin lön.De diskuterar siffrornas giltighet om vem som kan tänkas vara arbetslös eller om barnfattigdom är ett uttryck avundsjuka. Om att vi som är vänster är hatiska och negativa.
Jag är negativ till en skola där flertalet inte uppnår grundläggande behörighet jag hatar barnfattigdom, jag är negativt inställd till hemlöshet och jag hatar avhysning av barnfamiljer och att familjer hänvisas att bo på gatan. Jag hatar trasiga urvuxna skor och att tvingas välja mellan lunch och middag. Om ni kära borgare faktiskt älskar allt och har en positiv grundsyn. Är ni positiva till att barnfattigdomen ökar o Älskar ni hemlöshet? Blir ni glada över en ungdomsarbetslöshet på 25%?
Borgerlig media talar gärna om den borgerliga eller akademiska vänstern. Borgerlig media vill inte befatta sig med rapporter om ökande barnfattigdom om ungdomsarbetslöshet eller om att allt fler inte kan leva på sin lön.De diskuterar siffrornas giltighet om vem som kan tänkas vara arbetslös eller om barnfattigdom är ett uttryck avundsjuka. Om att vi som är vänster är hatiska och negativa.
Jag är negativ till en skola där flertalet inte uppnår grundläggande behörighet jag hatar barnfattigdom, jag är negativt inställd till hemlöshet och jag hatar avhysning av barnfamiljer och att familjer hänvisas att bo på gatan. Jag hatar trasiga urvuxna skor och att tvingas välja mellan lunch och middag. Om ni kära borgare faktiskt älskar allt och har en positiv grundsyn. Är ni positiva till att barnfattigdomen ökar o Älskar ni hemlöshet? Blir ni glada över en ungdomsarbetslöshet på 25%?
torsdag 3 maj 2012
Alla är feminister....
Det är många som gör anspråk på att vara feminister vänsterpartiet har både en analys utifrån en könsmaktsordning och naturligtvis utifrån klass. Feminism är en enkel definition som innebär att vi synliggör att det finns en könsmaktsordning i samhället och att vi vill arbeta mot det. Det räcker inte med att säga att man är feminist, politiken måste bygga på strategier. Det finns små partier till vänster som säger att de kommit lång men sanningen är att det är små grupper med män som pratar politik en herrklubb där män glorifierar andra män. Det är lika tröttsamt varje gång! Det måste finnas en politik som faktiskt gör att kvinnor orkar engagera sig och blir bekräftade som viktiga talespersoner.. Ett utav målen i strategiprogrammet var att öka andelen förtroendevalda kvinnor från kommunal. Varför söker de sig inte till V? För att vara självkritisk så tror jag att V inte alltid driver viktiga frågor för kommunals kvinnor. Språket kan bli väl akademiskt långa möten och innehållet i mötena kanske inte alltid varit så intressant för någon som arbetat sedan 6:45 som inte fått rast, har ont i ryggen efter för tunga lyft. Det kan också vara så att man faktiskt hela tiden måste vara tillgänglig för att jobba på timmar och har svårt att komma på möten.. Ofta bejakar vi inte heller unga kvinnor från arbetarklassen utan det blir en kvasidiskussion om Marx i stället ju krångligare desto bättre. Göteborgsdistriktet har arbetat med feministiska checklistor och separatistiska förträffar. En annan viktig sak är att vi erbjuder barnpassning liksom spetsutbildningar för kommun och landstingspolitiker och då kvinnor. Vi har även börjat att driva kravet på 6 -timmarsarbetsdag liksom rätten till heltid. En annan fråga har varit att öka bemanningen och göra arbetet mindre tungt liksom minska arbete på ob-tid. En feministisk strategi kräver medvetenhet i val av politik, på våra listor införval. Det handlar om att tänka till och faktiskt anstränga sig för att kvinnor ska delta i budgetdiskussioner och ha hand om ekonomi och politiska strategier.
måndag 30 april 2012
Första maj
Det är första maj och parollen är välfärd utan vinstintressen finaste planschen har firandet i Bergsjön .
Firande första maj Göteborg Vänsterpartiet!
Firande första maj Göteborg Vänsterpartiet!
torsdag 26 april 2012
Friskolor
I Nordost poppar den ena friskolan efter den andra upp och på något sätt så får de tillstånd att bedriva undervisning. Även sekter får bedriva skola om de fyller kriterier som skolverket och kommunen kräver. Antroposferna tror på helgon de firar St. Mikael med en stor skördefest och ett papper skickas hem om detta helgon. De firar Martinus i november men inte som Mårten gås utan som ett helgon med religiös betydelse. Barnen får lära sig sagor utantill sagorna diskuteras aldrig någonsin med barnen utan serveras som färdiga sanningar. Skolorna och samtliga salar är målade i särskilda färger med religiösbetydelse liksom arkitekturen. Barnen får inte använda pennor eller kritor med svart färg. Det gör inte antroposfiska sällskap till sekter men anledningen till att den andliga rörelsen är klassad som sekt är att det saknas insyn, man ifrågasätter inte Rudolf Steiners lära utan följer en snart 100 år gammal ockulta läromästare. Det saknas demokratiska strukturer och en granskning från samhället möts med misstro. Den vanliga hälso-och sjukvården förkastas framförallt vaccinationer mot farliga sjukdomar.
Barnen får under det första året ingen läsebok utan de gör egna böcker och ritar utifrån sagor som berättas. Bilderna tas sedan upp på utvecklingssamtalet och bedöms utifrån om de ritat vad sagan handlat om och om de täckt hela pappret med färg. Målet för klass ett är att kunna rabbla ramsor, kunna romerska siffror kunna sticka och kunna ljuda bokstäver. Det finns en dold agenda i pedagogiken nämligen tron på en nästan hundra år gammal lära av Rudolf Steiner om barnets olika stadier i livet. Barnet skall inte utsättas för lästräning förrän de ömsat sina mjölktänder.
Härmnings- och imitationsövningar är också någonting som man utnyttjar. Barnen är ännu under de första skolåren i härmningsåldern.
Ända tills runt nioårsåldern upplever barnen sig som ett med världen. Därför låter ofta waldorflärare djuren, blommorna, månen och stjärnorna uppträda som människor i berättelserna. Fantasibilderna bör spela en stor roll under de första skolåren anser man. Berättelserna överhuvudtaget spelar en stor roll i waldorfskolorna. Många ämnen ges i berättelseform. Man lär sig bokstaven B genom att höra om till exempel en björn som åt för mycket bullar så magen svällde upp och han var tvungen att sätta sig vid ett träd för att vila. Bilden av björnens runda huvud och tjocka mage ser ut som ett B.
Ovanstående är ett citat från websidan www.antroposofi.nu
Bild och skapande är viktigt inom Waldorfpedagogiken men elevens egen bild och egna analys är förkastligt liksom analys av konst. Så här svarar Waldorfskolfederationen på skolverkets nya läroplan
BILD, SLÖJD OCH MUSIK
Vi motsätter oss att man för in ett starkt intellektuellt analytiskt moment i dessa ämnen, i
synnerhet i de lägre klasserna. De konstnärliga ämnena bör domineras av aktivitet, kreativitet
där inspiration och lusten att med sinnena fördjupa sig i materialen i stället tillåts stå i
centrum.
När det gäller biologi motsätter vi oss främst att begreppet evolutionens mekanismer införs i
årskurs 6. Innan man diskuterar i dessa termer bör eleverna vara väl förtrogna med livets
mångfald i form av växters och djurs anpassning till sin nuvarande miljö.
http://www.waldorf.se/pdf/remiss_20100205
Antroposoferna förkastar evolutionen till förmån för sin egen skapelse berättelser som Rudolf Steiner hittade på i början av 1900 talet om att människor är sprungna ur ett fiskliknande tillstånd.
Hur kan skolor som faktiskt inte följer lagen få bidrag och få rätt att starta skolor? De stora förlorarna är barnen särskilt i en utsatt stadsdel. Friskolesystemet , via skolpengen som utan krav på friskolors redovisning, dränerar kommunen på resurser. Skattepengar kan hamna på feta bankkonton eller användas på annat sätt än undervisning. Friskolor som underlåter att följa målen kommer kosta den kommunala skolan mer när elever kommer till den kommunala skolan och då behöver extra stöd undervisning i annat fall om eleven inte är behörig till gymnasieprogram efter skolgång. Barn till föräldrar med akademisk bakgrund kommer troligen att klara sig någorlunda men barn till föräldrar utan studievana kommer få det svårare. Svenska akademikerföräldrar vet sina rättigheter och hävdar dem medan föräldrar utan eftergymnasial inte vet sina rättigheter och bråkar inte om det därför anser jag att friskolesystemet missgynnar arbetarklassens barn . Rudolf Steiner, han ansåg att arbetarklassens barn oftare är sjuka på grund av föräldrarnas aggressioner. Den som någon gång sympatiserat med arbetarrörelsen borde med anledning av den synen på arbetare tänka sig för innan man stödjer Waldorf som skolform. Waldorf saknar helt köns och klassanalys och står därför i polemik till socialismen. Ofta finns det en missuppfattning att personerna med stickade tröjor och tovigt henna färgat hår skulle sympatisera med partier till vänster. Waldorf har även en kritiserad ideologi som hävdar att det finns olika människotyper och raser.
Waldorf erbjuder inte barn relevanta kunskaper och tillämpar inte källkritik eller ger barn förmåga till kritiskt tänkande. Det finns ingen demokratisk struktur flera skolor saknar helt elevråd liksom brukarråd. Inte heller finns uppdaterade planer för jämställdhet och likabehandling. De finns bara som ett dokument var 5e år när skolinspektionen gör besök. Sagorna handlar om sköra prinsessor och ädla riddare och innehållet får inte ifrågasättas.
Barnen får under det första året ingen läsebok utan de gör egna böcker och ritar utifrån sagor som berättas. Bilderna tas sedan upp på utvecklingssamtalet och bedöms utifrån om de ritat vad sagan handlat om och om de täckt hela pappret med färg. Målet för klass ett är att kunna rabbla ramsor, kunna romerska siffror kunna sticka och kunna ljuda bokstäver. Det finns en dold agenda i pedagogiken nämligen tron på en nästan hundra år gammal lära av Rudolf Steiner om barnets olika stadier i livet. Barnet skall inte utsättas för lästräning förrän de ömsat sina mjölktänder.
Härmnings- och imitationsövningar är också någonting som man utnyttjar. Barnen är ännu under de första skolåren i härmningsåldern.
Ända tills runt nioårsåldern upplever barnen sig som ett med världen. Därför låter ofta waldorflärare djuren, blommorna, månen och stjärnorna uppträda som människor i berättelserna. Fantasibilderna bör spela en stor roll under de första skolåren anser man. Berättelserna överhuvudtaget spelar en stor roll i waldorfskolorna. Många ämnen ges i berättelseform. Man lär sig bokstaven B genom att höra om till exempel en björn som åt för mycket bullar så magen svällde upp och han var tvungen att sätta sig vid ett träd för att vila. Bilden av björnens runda huvud och tjocka mage ser ut som ett B.
Ovanstående är ett citat från websidan www.antroposofi.nu
Bild och skapande är viktigt inom Waldorfpedagogiken men elevens egen bild och egna analys är förkastligt liksom analys av konst. Så här svarar Waldorfskolfederationen på skolverkets nya läroplan
BILD, SLÖJD OCH MUSIK
Vi motsätter oss att man för in ett starkt intellektuellt analytiskt moment i dessa ämnen, i
synnerhet i de lägre klasserna. De konstnärliga ämnena bör domineras av aktivitet, kreativitet
där inspiration och lusten att med sinnena fördjupa sig i materialen i stället tillåts stå i
centrum.
När det gäller biologi motsätter vi oss främst att begreppet evolutionens mekanismer införs i
årskurs 6. Innan man diskuterar i dessa termer bör eleverna vara väl förtrogna med livets
mångfald i form av växters och djurs anpassning till sin nuvarande miljö.
http://www.waldorf.se/pdf/remiss_20100205
Antroposoferna förkastar evolutionen till förmån för sin egen skapelse berättelser som Rudolf Steiner hittade på i början av 1900 talet om att människor är sprungna ur ett fiskliknande tillstånd.
Hur kan skolor som faktiskt inte följer lagen få bidrag och få rätt att starta skolor? De stora förlorarna är barnen särskilt i en utsatt stadsdel. Friskolesystemet , via skolpengen som utan krav på friskolors redovisning, dränerar kommunen på resurser. Skattepengar kan hamna på feta bankkonton eller användas på annat sätt än undervisning. Friskolor som underlåter att följa målen kommer kosta den kommunala skolan mer när elever kommer till den kommunala skolan och då behöver extra stöd undervisning i annat fall om eleven inte är behörig till gymnasieprogram efter skolgång. Barn till föräldrar med akademisk bakgrund kommer troligen att klara sig någorlunda men barn till föräldrar utan studievana kommer få det svårare. Svenska akademikerföräldrar vet sina rättigheter och hävdar dem medan föräldrar utan eftergymnasial inte vet sina rättigheter och bråkar inte om det därför anser jag att friskolesystemet missgynnar arbetarklassens barn . Rudolf Steiner, han ansåg att arbetarklassens barn oftare är sjuka på grund av föräldrarnas aggressioner. Den som någon gång sympatiserat med arbetarrörelsen borde med anledning av den synen på arbetare tänka sig för innan man stödjer Waldorf som skolform. Waldorf saknar helt köns och klassanalys och står därför i polemik till socialismen. Ofta finns det en missuppfattning att personerna med stickade tröjor och tovigt henna färgat hår skulle sympatisera med partier till vänster. Waldorf har även en kritiserad ideologi som hävdar att det finns olika människotyper och raser.
Waldorf erbjuder inte barn relevanta kunskaper och tillämpar inte källkritik eller ger barn förmåga till kritiskt tänkande. Det finns ingen demokratisk struktur flera skolor saknar helt elevråd liksom brukarråd. Inte heller finns uppdaterade planer för jämställdhet och likabehandling. De finns bara som ett dokument var 5e år när skolinspektionen gör besök. Sagorna handlar om sköra prinsessor och ädla riddare och innehållet får inte ifrågasättas.
söndag 22 april 2012
Hur blev demografi så viktigt?
Mycket om händelserna på Utöya denna vecka och veckan som kommer. Kanske var det värsta mördarens egna ord utan ånger och kallt beräknande eller om hatet till Marte Michelet och Ali Esbatis dotter. Nu har föräldrars ursprungsland tyvärr blivit viktigt i samhällsdebatten om skolor, betyg och vidare studier. Nu visar statistiken att barn till utlandsfödda akademiker inte skiljer ifrån svenska barn till akademiker. Det handlar mer om klass och socioekonomiska villkor snarare en vilket land föräldrarna kommer ifrån. Vi har alla ett ansvar att inte bidra till föreställningar om att skillnader handlar om etnicitet.
När jag ser en glad och gosig bebis som troligen kan hasa sig fram, som skrattar och vänder sig till mage så är föräldrarnas ursprung ganska ointressant. Det är en liten individ som faktiskt bara är.
En 6månadersbebis |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)