måndag 7 maj 2012

Klass är ingen teaterföreställning


Nej,  klass är inte teater, klass är på riktigt så verkligt att 30% av alla barn i Bergsjön lever i fattigdom, så verkligt att det handlar om att över 60 % inte klarar skolan och inte går ut skolan med grundläggande behörighet på några av skolorna i nordost. Klass handlar om att avstå skolresor, om att avstå semester om att inte kunna köpa nya skor , inte kunna köpa glasögon. Klass handlar om att inte kunna ta ut sin semester under en och samma månad då betalning för ob-tillägg uteblir och grundlönen är för låg, om att jaga extrapass som timvikarie.  
Borgerlig media talar gärna om den borgerliga eller akademiska vänstern. Borgerlig media vill inte befatta sig med rapporter om ökande barnfattigdom om ungdomsarbetslöshet eller om att allt fler inte kan leva på sin lön.De diskuterar siffrornas giltighet om vem som kan tänkas vara arbetslös eller om barnfattigdom är ett uttryck avundsjuka. Om att vi som är vänster är hatiska och negativa.
Jag är negativ till en skola där flertalet inte uppnår grundläggande behörighet jag hatar barnfattigdom, jag är negativt inställd till hemlöshet och jag hatar avhysning av barnfamiljer och att familjer hänvisas att bo på gatan. Jag hatar trasiga urvuxna skor och att tvingas välja mellan lunch och middag. Om ni kära borgare faktiskt älskar allt och har en positiv grundsyn. Är ni positiva till att barnfattigdomen ökar o Älskar ni hemlöshet? Blir ni glada över en ungdomsarbetslöshet på 25%?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar