måndag 9 juli 2012

Friskolors vara eller inte vara

Vänsterpartiet vill avskaffa friskolereformen. Nu lanserade vänsterpartiet alltså vi (jag är medlem) en lite mildare variant i Almedalen. De idéburna som inte tjänade pengar på sin verksamhet skulle alltså få vara kvar. Idéburna skolor kan innebära sekter som Livets ord, Waldorff ,Scientologkyrkan och Plymouthbröderna får finnas som skolor med kommunala bidrag. Idéer måste inte alltid vara bra och inte heller vila på läroplanens värdegrund och allas lika värde.
 Waldorfanhängarna som inte gör annat än att tala om att de står över alla andra med sin skolform. Waldorff som lovar att barn blir lyckliga av att äta biodynamiskt odlade linser och inte ska tvingas att lära sig läsa skriva eller räkna i skolan. Waldorff som med religiösa morgonspråk magiska tecken utbildar barn i antroposofi. Där lärarna sitter och mediterar över sina klasser och Waldorflärarutbildningen handlar om andlig utveckling bön och meditation inte ämneskunskaper och pedagogik. Scientolog kyrkan lovar också evig lycka om man ägnar sig åt den rätta läran. Livets ord som ser alla handikapp som ett bevis på föräldrarnas synder och lite modifierat gör även antroposofer det. Livets ord som anser att sex före äktenskapet är en synd. Hur påverkar det sexualundervisningen på högstadiet? Livets Ord som består av bokstavstroende som på fullaste allvar tror att jordens skapades på 7 dagar hur anpassas biologi och fysik lektionerna till det?Ska dessa sekter få ta hand om barn? Hur kommer jämställdhetsfrågorna behandlas på en friskola som Plymouthbröderna driver? Där flickor och pojkar inte får äta tillsammans i bamba?
Kontrollen på hur undervisningen ser ut är alldeles för dålig. Hur kan annars Waldorff stå över skollagen och slippa lära barn läsa och skriva i klass 1. De fick trumpeta på flöjter och lära sig sticka det var big no no för föräldrar att sitta och läsa med barnen på kvällen och staka sig igenom text efter text. På barnens Waldorfskola så var endast 36% utbildade resten var föräldrar  och personer utan tillstymmelse till pedagogisk utbildning. Även om ekonomin och  var ansträngd lades 1,6 miljoner kronor på den ekonomiska föreningens styrelse i arvoden och ersättningar då var inte den externa revisorns arvode inräknat. Det rimmar illa med det tiggeri av pengar som ständigt pågick och allt arbete med renovering och städning som skulle utföras av föräldrar. Att det inte står AB i namnet är absolut ingen garanti för att någon eller några inte ska sko sig på kommunbidrag. Inte heller en garanti för att pengarna används för det avsedda ändamålet nämligen utbildning och att lära barn räkna läsa skriva.
Friskolor tenderar att värva duktiga elever och elever som har särskilda behov göre sig icke besvär akademiker barn går i fri skola och har föräldrar som månar om deras utbildning eftersom de själva har studievana. Friskolorna har sämre hemspråksundervisning vilket gör att barn med annat modersmål tenderar att halka efter. Waldorfskolan som mina barn gick på hade ingen specialpedagog och gav inte barn särskilt stöd de hade fått kritik inte mindre än fyra gånger för detta under ett och samma läsår. Kritik är ett papper och friskolorna kan bara skaka av sig kritiken och strunta i åtgärder. Den kommunala skolan kan inte det de måste erbjuda och betala för specialpedagogik och de tar också över elever som inte fått det stöd de behövde från friskolan. Det finns inte en enda kommunalskola i Göteborg som understiger 70% behörig personal. Friskolorna i Göteborg leder jumboligan i antal obehörig personal och elevernas resultat speglas tydligt i antalet behöriga versus obehöriga och flera idéburna friskolor hade få behöriga och skruttresultat på nationella prov. Detta gör att redan utsatta blir än mer utsatta på friskolor. För övrigt anser jag att det är en märklig syn på pedagoger och pedagogik. Ska vem som helst kunna operera hjärnor eller vara pilot? Nej skulle de flesta säga men i skolvärlden där går det bra . Tummen ner för friskolor utveckla den kommunala skolan och ge de kommunala skolorna mer pengar istället för sekter och aktiebolag som vill leka skola.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg! Jag är också vänsterpartist, och håller helt och hållet med dig. Jag är besviken på att vårt parti är så mesigt och inte ryter ifrån mer åt de här ideburna skolorna som ofta drivs av rena sekter. Ser man inte segregationsproblematiken och riskerna i att barn som växer upp i sekter inte får någon inblick i "världen utanför" då de placeras i en skola sekten driver? Ser man inte jämlikhetsproblematiken med t.e.x waldorfskolor som mer eller mindre förväntar sig att föräldrarna ska bidra till skolan både ekonomiskt och praktiskt? För t.e.x en ensamstående lågavlönad mamma som pendlar till arbetet är det ofta omöjligt att ställa upp på dessa önskemål, och då blir valfriheten att välja denna skola bara imaginär.
    Jag har ofta undrat varför det ska "daltas" så med just waldorfskolor, från politiskt håll och funderar ibland om det beror på att ett stort antal riksdagsledamöter själva har positiva erfarenheter av skolformen som f.d elever och/eller föräldrar. Att en rad kända kulturpersonligheter ofta skriver upprop om att " rädda" waldorfskolorna kanske också spelar in? Men självklart blir det hyckleri och dubbelmoral att påpeka problemet med andelen obehöriga lärare inom den kommunala skolan och samtidigt värna vikten av en gräddfil för waldorfskolorna. Även om en relativt stor andel av waldorfeleverna kommer från akademikerhem har de självklart lika stort behov av och rätt till behöriga lärare som andra barn.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Sara! Håller inte alls med dig om vad du skriver, men du har förstås rätt till dina åsikter. Dock vill jag rätta ett antal fel som du har i din text. Vet inte om du har hört dem från en felaktig källa eller om det bara är saker som du har fått för dig, men men.
    Har själv gått på waldorfskola (som stavas med ett "f", tänk det har vi i alla fall lärt oss) och upptäckte många fel.
    Först och främst så är det helt inkorrekt att kalla waldorf för en sekt då det inte ens är en religiös inriktning utan snarare en pedagogik. Dock kanske du anser att antroposofi är en sekt, något som även det är baserat på helt felaktiga grunder om du orkar ta reda på vad en sekt är, men det behöver vi inte gå in på efter som att jag ger fan i den och bara bryr mig om waldorf. Det enda "religiösa" inslaget som förekommer är det morgonspråk som klassen läser på morgonen. Det är något som är helt frivilligt och som många i min klass slutade med i tidig ålder då de inte ansåg sig själva som religiösa. Men även om man inte är religiös så är det icke desto mindre viktigt att ta del av religioner och kulturer för att utvecklas och för att stärka toleransen i samhället.
    På min skola fanns det inte en ända förälder som arbetade som lärare, samtliga lärare var utbildade antingen på WLH eller på den "vanliga" lärarutbildningen.
    Dina påståenden om att man inte lär sig räkna, skriva, etc. är så felaktiga som de bara kan bli. I min klass kunde alla läsa, skriva och räkna utan problem i ÅK1.
    Dock så har man en annan kursplan än kommunala skolor men det påverkar på inga sätt det slutliga resultatet i 9an. Tvärtom så visar waldorfskolor upp lysande resultat på nationella proven som är den bästa jämförelsemetoden då skolorna inte kan påverka resultaten. Faktum är att min klass hade ett genomsnittsresultat som låg långt långt över de kommunala skolornas resultat.
    Jag vet att du inte kommer att ändra din åsikt, dock är det essentiellt att du faktiskt har rätt uppgifter och fakta om du är engagerad politiskt och vill ha ett förtroende.

    SvaraRadera