tisdag 20 september 2011

Petter Larsson: Rikta blicken uppåt

Petter Larsson: Rikta blicken uppåt: Idag s kriver jag i HD om varför diskussionen om kommentatorsfälten är något av en skendebatt som döljer större problem. Petter beskriver något viktigt i denna artikel. Många tidningar har beskrivit kommentatorsfälten som det största problemet för de ökade näthatet och en grogrund för extremismen. De utgör en pissränna där många främlingsfientliga såväl organiserade som oorganiserade vräker ut sitt hat mot alla som inte är helt svenska. Ungefär som ett klotterplank. Självklart ska den inte vara anonym och självklart skall man ta ansvar för vad som skrivs Finrummet som DN kultur ledarsidan likhet med Expressen borde vara bättre uppdaterad på att det inte existerar något muslimskt hot om övertagande att de kristna korstågen var inte mer respektabla och att kristna kungar inte krigade finare och mer humant än de som tillbad en annan Gud....Det är ytterst få som citerar kommentatorsfälten liksom att det är ytterst få som tar intryck. Det mediala finrummet citeras ofta kultur och DN debatt och ledarsidor. Ofta uppblåst är terrorhot och underförstått islamistiska extremgrupper. De har rent statistiskt stått för någon procent enhet medan politisktvåld bland annat från högerextrema grupper stått för mycket mer. Jag känner många som är bekännande eller som varit bekännande muslimer och till Sverige kom de som människor, bara som människor att ha kvar slöjan var mer en identitetsfråga efter en flykt som skapat en icke identitet, att ha kvar något som är jag när allt annat rämnat. Ett beslut om att lämna sitt land är inget lätt beslut, kanske ett livsavgörande beslut. Det handlar om djupt mänskliga existentiella frågor. Vem är jag och var är jag på väg? Min bekantskapskrets är naturligtvis inte något statistiskt underlag men de historier jag fått berättat för mig handlar mer om att vara människa. Hur vi uttrycker oss medialt och offentligt har betydelse att inte blåsa under myter är ett större ansvar än att vakta pissrännan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar