fredag 2 september 2011

Idag är jag tillbaka där det började

Jag började min vänsterbana i Växjö och nu är jag tillbaka med få illusioner idag vet jag vikten av att organisera sig och att det kan leda till förändring.Det var nog ganska mycket ord när jag lämnade Växjö för 20 år sedan.
Jag har delat ut en mängd flygblad mest för att få folk att rösta i de val som vi har för det är i allafall en början, jag har demonstrerat och jag har solidariskt tagit hand om sjuka papperslösa flyktingar och allt detta organiserat.Jag har även deltagit i nätverk för att förbättra villkor för papperslösa.
Ord utan handling riskerar att bli flum och illusioner
Min blogg står för folkrörelse och att organisera sig mot orättvisor. Ain't I a woman kampanjen är ett jättebra exempel på det liksom Rosengrenska Stiftelsen Vård för papperslösa där ord blivit till handling genom organisation.Stiftelsen Rosengrenska har under snart 13 år givit vård till gömda,samlat ihop mediciner samtidigt som Anne Sjögren med en dåres envishet organiserat nästan samtliga människorättsorganisationer, politiska talesmän för att få till ett politiskt beslut om att alla som vistas i Sverige skall garanteras hälso-och sjukvård.
Ain't I a woman fick med vänsterpartiets hjälp igenom en motion som ger våldsutsatta papperslösa kvinnor rätt till skyddat boende i Göteborg.Det banar vägen för att andra kommuner kan se Göteborg som en förebild och fatta ett sådant beslut. Ord är viktiga för orden kan väcka oppinion och banar väg för handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar