söndag 23 februari 2014

Gråmulen torsdag

Under några veckor har det flyktingpolitiska arbetet blivit intensivt men idag sitter jag som åhörare i tingsrätten. En helt vanlig gråmulen torsdag och det handlar om en varm augusti morgon för väldigt länge sedan. Jag vet att jag skrev på den här bloggen då om en bilfärd i trekilometer med en ung asylaktivist hängandes på fronten av en bil (här).
Jag vet att jag skrev något som jag tänker på hela tiden ett citat från boken Auschwitz och det moderna samhället, Idag står det helt klart att vi måste frukta de som lyder lagen mer än de som inte gör det.
Framför mig sitter ett antal gränspoliser de är upprörda över att han som står åtalad inte lyder lagen de gör ingen hemlighet av det  .Jag har varit upprörd många gånger över hur gränspolisen använder omotiverat våld mot personer som ska avvisas, deras totala avsaknad av etik och moral.
  Finns det en sond från NASA som kan upptäcka en gnutta mänskligt hjärta i asylpolitiken och hos gränspolisen? Snarare torde det finnas mer mänskligt liv och mer samvete  på Mars. Det var  ungefär så jag skrev. Jag vet inte om de någonsin kommer förstå varför vi står i vägen för dessa transporter.
Farrad skulle deporteras den dagen men avvisningen hindrades på Landvetter av en pilot som vägrade lyfta och flyga mot destinationen Kabul.

 
Flera samtal jag haft med asylsökande vittnar om att asylsökande upplever sig misstrodda av tjänstemän de avslagsbeslut som jag läst vittnar om en misstro mot klienten. Troligen var det så i Farrads fall.
Handläggare på migrationsverket har en avgörande betydelse för utfallet av asylansökan. Är handläggaren misstänksam så kommer det få betydelse även i migrationsdomstolen och betydligt större betydelse än ett läkarintyg intyg från psykolog eller landinformation. Kanske var det så i Farrads fall.
Farrad fick sina efterlängtade fyra sista siffror och ett uppehållstillstånd i vårt land. Många var det som hjälpte till en av dem är han som står åtalad denna gråa torsdags morgon.
Den instans som borde ha störst erfarenhet och de bästa kunskaperna om mänskliga rättigheter beslutar om avvisning till länder där tortyr och dödstraff förekommer verkar helst inte vilja prata om det. Och utreder främst skäl till deportation. Hur kan det vara möjligt?
Modet att stå upp förde som inte kan tala för sig själva det kommer inte åklagaren förstå . Hon gör det inte nu utan maler och maler och anser att det är av högsta vikt att lyda lagen oavsett . Tack och lov att det finns människor som ändå inte blint lyder utan ifrågasätter och reflekterar. Det som är måste inte alltid vara.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar