söndag 24 juni 2012

Angående tidigare inlägg

Jag ser att mitt inlägg om Waldorf delats ett antal gånger och personer har frågat varför jag svartmålar en Waldorfskola och det är inte så. Citaten är Rudolf Steiners egna  och utgör en grund för antroposofin. Det är en viktig anledning till att jag lämnat och även starkt tagit avstånd från Waldorfrörelsen där waldorfpedagogiken ingår.Det var inte så att mina barns skola liksom alla andra skolor hade små näpna inslag i pedagogiken utan antroposofin genomsyrade allt från maten till skolhälsovården. Waldorfskolorna är inte helt öppna med att det finns en andlig ideologi med övermänniskoideal bakom pedagogiken.
 Varje dag läser barnen verser som de rabblar utan till ofta från Rudolf Steiners bok" Barnets böner". De firar helgon och de pratar reinkarnation och karma. De flesta föräldrar är nog inte riktigt medvetna om att barn får lära sig sådant i skolan. De tror nog att en godkänd friskola lär barn att läsa, räkna och skriva i första hand. Föräldrar som sätter sina barn i en waldorfskola är naturligtvis inte rasister de har troligtvis ingen aning om att det förekommer uttalade rasistiska böcker skrivna av Steiner med efterföljare. De har heller ingen aning om att barnet bedöms utifrån sin kroppshållning och att lärarna kommer att sitta och ha konferenser om det och utifrån barnets temperament.De har ingen aning om att idrotten är starkt präglad av kroppshållning.
 Rörelsen har en slutenhet och de har också svårt att hantera kritik. Det är lönlöst att diskutera waldorfpedagogik med en antroposof eftersom de avslutar sin argumentation med att de har uppnått en högre visdom som gör dem till bättre människor. Waldorfrörelsen har köpt domäner som Waldorfsekten och Steinerkriti vilket ter sig mer än sekteristiskt. Slutligen vill jag avsluta med att skriva
Det finns inga recept på lycka eller att en utbildning kan göra dig till en lycklig och fri människa. Den som lovar något sådant ska mötas med viss och välbefogad skepsis.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med om att antroposoferna är en sekt. Mina upplevelser på Mikaelgården i Järna är inte trevliga.

    SvaraRadera
  2. Du vet en del om rasism. Vad anser du om Walid al-Kubaisis film "Muslimska Brödraskapet-Om frihet och jämlikhet"? Är det berättigad islamistkritik eller kan det avfärdas som rasism?

    SvaraRadera
  3. Mina barn går i en bra w-skola och de är väldigt öppna och har ett naturligt sätt gentemot oss. De pratar inte med barnen om andliga saker. Det finns liksom kommunala dåliga o bra friskolor tur att man numera kan välja skola om man är närvarande och känner om sitt barn trivs eller ej.

    SvaraRadera