torsdag 23 februari 2012

Upprop för rätt till vård

 Sou 2011:48 är en utredning om vård för papperslösa . Utredningen föreslog, enkelt förklarat,  att Sverige skulle följa de mänskliga rättigheterna och ge alla vård. Återigen så vägrar Tobias Billström att faktiskt att låta utredningen gå ut på remiss. Han vill statuera exempel och ett exempel för att avskräcka folk att gå under jorden är att inte ge dem vård. Personligen vet jag då jag träffat asylsökande, papperslösa, gömda är att de faktiskt inte kommer till vårt land för att utnyttja ett ansträngt vårdsystem. Många hade inte ens trott att de skulle behöva söka vård utan blivit sjuka på vägen precis som du och jag kan bli sjuka. Idag har papperslösa rätt till akutsjukvård och barn har rätt till fullständig häls-och sjukvård. Vad är då akutsjukvård är det att bota en akut mediaotit? Är det thoraxkirurgi är det nyupptäkt diabetes?
 Det ska inte vara upp till vårdaren att bedöma, utan de ska vara lag, alltså en laglig rättighet att få vård. Det ska inte handla om att ha eller inte ha fyra siffror. Det är en humanitärrättighet och har egentligen inget att göra med migration utan det handlar om att följa konventionen om de mänskliga rättigheterna.
Jag vet att jag skrivit som en personlig reflektion tidigare i bloggen att jag tycker tiden är mogen för ett beslut men gången är trots allt att man fattar beslut efter ett remissförfarande. Tobias Billström vill inte ens ha ett remissförfarande. Vad händer då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar