söndag 9 oktober 2011

Långt bort i fjärran

Jag minns en familj som jag hjälpte för några år sedan två barn med stora ögon rädda mamman i familjen pratar bra engelska så vi pratar en del. Vi pratar om kriget, om barnen och inser att vi har mycket gemensamt. Det här med den ständiga oron för barnen, om kvinnors rättigheter, om demokrati.
Hon som organiserade en flykt över bergen tog sina barn från kriget, från religiös fundamentalism. Hon som gifte sig av kärlek och får sota för det. Hon som läst på universitetet har flera master degree och nu träffas vi.
Det vansinne som hon flyr ifrån blir till ett nytt vansinne. Hon får gå under jorden med sina barn och leva som papperslös. Jag hjälper henne med kläder och pengar och livet går sin gilla gång med några framsteg och flera bakslag. De flyttar runt som många papperslösa gör barnen lever i ständig skräck att åter hamna på gatorna i Bagdad eller i Greklands fängelser. Det finns så många vänliga själar som ber dem tänka över livet som gömd kanske är det inte värre att åka tillbaka. Eller åka tillbaka till Grekland det kan ju inte vara värre än det här.... Vad vet du om det svarar hon då? Vad vet vi om krigetsfasor om kidnappningar, om att skicka barn till skolan och kanske aldrig få se dem om sexualiserat våld mot kvinnor i ett land som inte längre har några lagar, om korrupta tjänstemän. Vi vet inte därför kan vi ställa så dumma frågor. Tjänstemannen som nog är en kvinna på Migrationsverket har en mängd kreativa lösningar och frågar landet i fjärran om hur det skulle vara om familjen kommer tillbaka. Naturligtvis svarar inte landets korrupta tjänsteman att det är fullständigt livsfarligt för en kvinna att leva själv med två barn i Bagdad och att hon kommer förhöras av polis då hon är utbildad och har vissa politiska åsikter som kanske inte är helt bekväma.... Tjänstemannen svarar naturligtvis inte att tortyr är vanligt förekommande och att de flesta män som gift sig lite fel faktiskt inte överlever ett återvändande. Tjänstemannen kommer heller inte säga att pojken som kidnappats två gånger löper stor risk att kidnappas igen fastän det är vad som verkligen kommer hända. Migrationsverkets handläggare tror mer på vad tjänstemannen från landet i fjärran säger än familjens berättelse. Det till trots att rapporter från human watch , oberoende journalister, Röda Korset bekräftar det fasansfulla våldet och terrorn. Då heter det att asylskäl är individuella man kan ju inte med hundraprocentssäkerhet säga att familjen kommer att drabbas de kan ju ha tur och klara sig oskadda. Familjen fick efter fyra år ett permanent uppehållstillstånd

Varje jul får jag en hälsning från kvinnan jag hjälpte som sedan också blev min vän. Jag får ett telefonsamtal varje julaftonsförmiddag kl 11och ett SMS kl 20.00 på nyår. Vi pratas vid några gånger per år numera på svenska. De är svenskar nu och firar både jul och Ramadan jag lånar ut Lucialinnen och stärngosse strut.  Vad vet vi om fasorna egentligen? Jag ser henne med den matchande huvud duken till jeansen som en som jag verkligen beundrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar