lördag 29 oktober 2011

Det här med äldre

Kerstin Brunnström skriver idag en vädjan om en diskussion utifrån kunskap  om den äldre människan . Har jag helt missförstått är jag helt dum (?)men jag anser att jag talat utifrån ett äldreperspektiv liksom  de läkare och sjuksköterskor som uttalat sig i pressen. Det osäkra ekonomiska läget beror på att fler behöver vård samtidigt som skatten reducerats. Vi har råd om samtliga betalar för en skatteökning som skulle kosta 70 kr per person och år. Jag kan tänka mig att betala det.
 Kerstin Brunnström du lever i en fantasi om att alla patienter tas om hand utifrån sina behov och det är tyvärr fel. Äldre har andra behov och äldre är betydligt skörare.  Idag sker vården på en medicin avdelning med bemanning med en sjuksköterska och en undersköterska för 8-18 patienter . Hur fan ska detta vård par hinna  ta upp och mobilisera alla dessa? Vi konsumerar mest vård under vårt sista levnadsår som oftast är när vi är 80-90 år. Äldre mår inte bra av att vårdas på medicinavdelningar. Sjukt illa och oanständigt så tolkar jag förslaget  om att dra in på geriatrisk sjukvård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar