onsdag 5 december 2012

Observatörstatus

I slutet av förra veckan fick Palestina observatörsstatus i FN. Min blogg fick flera kommentarer om just Palestinafrågan från den kristna högern och även från diverse nationalister. De som kommenterar är besatta av gränser och gränsdragningar liksom religiös och etnisk tillhörighet  och tror på största allvar att de palestinska barn som bor i Gaza och på Västbanken kommer till väst och förintar våra kristna traditioner.

Gazas befolknings består till 55% av minderåriga, alltså barn så risken är stor att barn  skadas och dödas i regnet av missiler. Naturligtvis har även personer i israel dödats av missiler från Gaza 3 personer dödades i Israel vilket var tre för många och sorgen är lika stor för deras anhöriga som för de som dog i Gaza över 100 personer. Pratet om mänskliga sköldar får jag även som kommentarer på min blogg. Nej barnen är ute och leker, missilerna från Israel är deras vardag och även i krig fortsätter barn att leka gå till skolan umgås med andra släktingar och vänner.

Iallafall så blev jag beskylld för att bara läsa propaganda, det vill säga svensk press. Kommentarer duggade tätt och jag har låtit publicera dem.
Nåja Palestina fick efter 65 år i FN observatörstatus. De flesta gav detta beslut stående ovationer dock inte USA och naturligtvis inte Israel. Israel svarade med ytterligare 300 bosättningar och att dra tillbaka skattepengar. Det fick Storbritannien och Frankrike att omedelbart reagera med att kalla hem sina ambassadörer i Israel. Är de också hjärntvättade med svensk propaganda som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter ?

Att erkänna Palestina i FN med observatörstatus är ändå ett framsteg för alla de barn som växer upp i området. Även för barnen i Israel så är det bra. Det betyder att de flesta länder inte helt givit upp hoppet om en tvåstatslösning och samexistens.
Nej, jag tror inte att ungarna som nu bor i Gaza och på Västbanken har för avsikt att komma efter oss kristna i väst. Ingen annan heller för den delen. Är alla i Sverige kristna? Kommer de förinta våra traditioner som julbocken i Gävle? Majbrasor och påskeldar och nubben på Midsommar afton? Vi är inte alla kristna , vi har olika livsåskådningar,vi blandar våra sedvänjor tar till oss nya och glömmer gamla Julbocken i Gävle kommer inte alltid stå där utan framtidens invånare kommer att småningom hitta på något annat..Det kallas utveckling. Att tro på invasioner av muslimer eller judiska nätverk som regerar världen kallar jag dumhet, rasism och paranoia. Jag väljer att tro på utveckling. Herrarna som kommenterar bloggen kallar jag paranoida , nationalister med rättshaveristiska drag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar