söndag 24 juli 2011

Om vi idag låter rädslan ta överhand då har det fasansfulla våldet vunnit

Idag är det söndag och många går i kyrkan men jag vill försöka samla mina tankar i bloggen. Jag är åter tillbaka där allt började en demonstration med 20.000 deltagare där banderollerna talade om att en annan värld är möjlig , om Rätten att demonstrera , om rätten att debattera och i dag känns den avlägsen.

Det känns som om målet för skotten var politiskt aktiva på vänsterkanten, socialdemokratsk ungdom sådana som jag. Man kan väl faktiskt erkänna att det funnits ett visst hat även tidigare men mest skämtsamma sidor om att slå en kommunist eller någon som är lite röd i sina åsikter.
Idag har de sidorna fått en helt annan innebörd och jag med många andra inser att det inte var något skämt med att slå en kommunist för några var detta blodigt allvar. Jag känner ett illamående över sådana sidor som uppmanar till våld mot människor med en politisk åsikt på sociala forum som facebook
När ni gillar sådana aktioner är det mig ni vill slå, ni vill tysta mitt enagagemang,

Ni vill tysta och hota mig i mitt engagemang för flyktingar,

mitt engagemang för solidaritet mellan människor.




Till dig som skriver och skapar sådana sidor sluta med det diskutera med oss i stället om vår syn på alla människors lika och oantastliga värde
om vår syn på att värna asylrätten.

Sluta att hota oss
sluta att skriva rasistiskt förtal om medmänniskor, bli vän med dem som du anser vara så annorlunda istället.

Till dig som hatar politik och tror att politiker är några andra minns att all offentlig makt utgår från folket i offentliga val som även du får delta i. Gå och rösta lär dig att arbeta parlamentariskt istället.

Idag har våldet mot politiskt aktiva krävt 92 dödsoffer. Ta avstånd från hotfulla och rasistiska uttalanden tro på demokratiska värden och vikten av att all offentlig makt utgår från dig och mig. En annan värld är endast mölig inom ramen för demokratiska och parlamentariska former aldrig genom hot, våld och terror, aldrig genom att skrämma någon till tystnad.



Om vi idag låter rädslan ta överhand då har det fasansfulla våldet vunnit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar