måndag 5 december 2011

En historia bakom mitt engagemang

ockupation av  Norge och Danmark den 9e april 1940
Jag skriver mycket om vikten av att arbeta emot den rasism som smyger sig in och nu tagit plats i TV soffor, vid köksborden. Det finns en historia bakom mitt engagemang som började under andra världskriget 70 år sedan då tyska trupper invaderade Danmark. Sverige hade en ganska flat politik mot Nazisterna  men en del svenskar som bodde i Norge och Danmark deltog aktivt i motståndsrörelsen en del hjälpte judar att fly undan förintelsen bland annat i Danmark . I Danmark lyckades alla judiska medborgare fly och de hjälptes av människor en av dem var min mormor. Mormor var svensk och arbetade  barnflicka i Danmark i slutet av 30-talet under hon var även där under ockupationen men återvände till Sverige ganska snart.Jag vet inte om min mormor visste hur Nazisterna straffade de som aktivt hjälpte den judiska befolkningen eller aktivt deltog i motståndsrörelsen och hur hon vågade göra detta farliga arbete vid sidan av sin tjänst som barnflicka.
Danska motståndsrörelsen anordnar en strejk 1944
Jag anser att analysen om rasismens frammarsch saknas eller helt uteblir  EXPO som är den tidskrift som kartlagt vitmakt, SD NationalDemokraterna  för ingen djupare analys utan publicerar endast sin kartläggning.Anna - Lena Lodenius har viss analys på sin blogg men är nog den enda. Om vi ska undgå historiens misstag i den mediala tiden så krävs att ideologier ses i sitt sammanhang i en samtid. Hur ser samtiden på retoriska likheter mellan dåtidens Tyskland och de högerpopulistiska rörelserna med rötter i rasistiska partier? Min mormor var en vanlig bondflicka från Halland utan några ideologiska aspekter utan handlade med ryggraden så som vi kanske alla skulle gjort men historien visar dock på motsatsen att det var få som visade mod och hjälpte judar undan förintelsen. Vilka är det som gör skillnad och vad utmärker dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar