onsdag 3 augusti 2011

Regnbåge igen och Queer för en dag

Det är dags för Pride i Stockholm och jag är stolt över mina gayvänner och det har jag alltid varit. Och visst har jag varit på Pride Kungsträdgården tidigt 80tal och inga parader inga politiker några bögar och religiösa fanatiker som skulle se till att omvända.
Fram till 1979 gick det att sjukanmäla sig pågrund av homosexualitet så ett antal homosexuella gjorde slag i saken och ringde ner försäkringskassan. Det fanns en kod så det var bara att fylla i....
Det var inte länge sedan man tyckte AIDS -patienter fick skylla sig själva då de faktiskt fått sin sjuka på grund av sin sexuella läggning och sexuella beteende...till skillnad från blödarsjuka som fick det av sin medicin.
Nåja idag kanske man vet lite bättre inom sjukvården
Idag är paraderna långa alla vill vara med och visa att de nog är lite queer och jag småler det räcker inte att gå i en Gay parad en gång per år diskussionen om allas lika värde måste finnas i fikarummet, på arbetsplatsen, skolan det är grunden för ett rättvisare samhälle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar